דיקור סיני לבעיות פוריות
24 בדצמבר 2012 – 22:16 | אין תגובות

מדי שנה יותר ויותר אנשים, זוגות נשואים, סובלים מבעיות פוריות. לעיתים המדובר בבעיות רפואיות של הגבר ולעיתים בבעיות של האישה. ישנם אף מקרים ששני בני הזוג צריכים לעבור טיפולי פוריות. האם ידעת כי דיקור סיני …

קרא עוד »
בריאות

תרופות

דיאטה ותזונה

טיפולים

מחלות ותסמונות

ראשי » בריאות, בריאות האישה, דיאטה ותזונה

ויטמינים – הקטנטנים האלה שאי אפשר בלעדיהם…

פורסם על ידי eitan ב 31 במרץ 2010 – 10:314 תגובות

ויטמינים - הקטנטנים האלה שאי אפשר בלעדיהם...בשנים האחרונות כולם שומעים על ויטמינים, המתנוססים על אריזות תוספי תזונה. מהם בעצם ויטמינים, מתי הם חסרים ומתי השימוש בהם מוגזם? קיראו לעוד מידע…

הויטמינים התגלו עוד בשנת 1906, אך המושג "ויטמין"  (ויטה – חיים בלטינית) הוטבע בשנת 1912, על ידי כימאי יהודי-פולני שהצליח לבודד לראשונה את הויטמין B12.

הויטמינים, בניגוד למינרלים, הם חומרים אורגניים שמקורם בעולם החי והצומח.

מה שמשותף לכולם היא העובדה שהם חיוניים למגוון עצום של תהליכים ותפקודים חשובים בגוף האנושי, וגם – שגופנו זקוק לכמויות מזעריות בלבד מהם, כדי להבטיח את פעילותם ההכרחית.

את רוב הויטמינים אנו מקבלים מהמזון, ובודדים מיוצרים על ידי הגוף: ויטמין D, למשל, הנוצר בעזרת חשיפה לשמש וחלק מהויטמינים של קבוצה B וגם ויטמין K – הנוצרים על ידי חיידקים במעיים.

קצת על כל ויטמין

ויטמין A (רטינול) – מעורב במערכת החיסון, בראיית לילה, בשמירה על עור הגוף ועוד.

ויטמין B – הכולל 10 ויטמינים השונים זה מזה במבנה ובתפקוד, והם בעלי תפקידים רבים בכל מערכות הגוף. נשים בהיריון, למשל, מכירות היטב את הקומפלקס המומלץ של חומצה פולית, הלא היא ויטמין B9  (המצויה בעלים ירוקים, באגוזים ובכבד), הניתנת בשילוב ויטמין B12, ויחד הם תומכים בתהליכי הגדילה של העובר ומונעים ממנו מומים קשים.

ויטמין C – מוכר לרוב הילדים, משום שיחד עם תכונתו בבניית מערכת העצם ובחיזוק רקמות ובאיזון מערכת הדם, הוא גם מחזק את מערכת החיסון, מונעים הצטננויות וכו'. זו בדיוק הסיבה שההורים מקפידים על אכילת פירות הדר בחורף, ובכלל על פירות וירקות בתפריט היומי.

ויטמין D – גם הוא כולל קבוצה של 5 ויטמינים שונים, המשתתפים בתהליכי ספיגה של סידן וזרחן מהמזון ועוזרים בבניית רקמת העצם (ומכאן גם הקשר למחלת אוסטאופרוזיס).

ויטמין K – חיוני לתהליכי קרישת דם.

ויטמין E – מסייע במצבי דחק ועייפות, ומוכר לנשים מבינינו כרכיב כמעט קבוע במוצרי קוסמטיקה, שכן הוא ידוע כמי שמאריך את חיי התא, ושומר על הנעורים.

מחסור בויטמינים

בעידן הנוכחי, בו התזונה מתבססת פחות ופחות על מזונות טבעיים, החלו להתגלות בעיות של מחסור בויטמינים.

אחד מהמקרים הידועים בהיסטוריה מתייחס למחלת הברי-ברי הנגרמת ממחסור בוויטמין B1.

תחילתה של המגפה, במאה ה-17 במזרח הרחוק, נבעה אף היא משינויים בתהליכי יצור המזון, וליתר דיוק שינויים באורז, שרכיב התיאמין הוצא ממנו.

אותה בעיה ממש התגלתה בשערוריית רמדיה, שגרמה לתחלואה ולתמותה של תינוקות ישראלים אשר הויטמין החיוני הזה נגזל ממזונם היחיד – הפורמולה שלהם.

גם מחסור ב-B12 עשוי ליצור בעיות בריאות. אנו זקוקים בסך-הכול לכמות מזערית של 1.5 מיקרוגרם של ויטמין B12 ליום.

אי-ספיגת הכמות הרצויה למחזור הדם שלנו – יכולה ליצור אנמיה חמורה ומסוכנת.

בויטמין C אנו זקוקים לכ-50 מיליגרם ליום. מחסור בויטמין זה עלול לגרום לדימומים ולהחליש את המערכת החיסונית.

מחסור בויטמין D , עלול לגרום לרככת עצמות, ומחסור בויטמין H (כן, יש גם כזה) יזרז נשירת שיער.

הרעלת ויטמינים

נטילת תוספי תזונה בצורה מוגזמת עלולה להוביל להרעלת ויטמינים, הנובעת מרמה גבוהה ועודפת של ויטמינים בגוף. הרעלה שסבירה להתרחש עשויה לנבוע מנטילה עודפת של ויטמינים מסיסים בשומן, שהגוף מתקשה להיפטר מהם.

בחילות, שלשולים והקאות הם סימנים אופייניים מאוד לתופעה. במיוחד מסוכנת הרעלה הנובעת מרמת יתר של ויטמינים A ו-D. ויטמין D עודף יגרום לספיגה מוגברת של סידן, מצב שעלול להידרדר להפרעות לבביות.

עודף בויטמין A , שנגרם מכמות גדולה מדי של קרוטן (כמו באכילה מופרזת של גזר), יגרום לעור הגוף לקבל גוון כתמתם.

גם מדענים סבורים שצריך להימנע לחלוטין מצריכת יתר של ויטמינים.

אפילו אלו הטוענים שבמצבי חולי מסוימים עודפים עשויים לעזור, מסכימים ביניהם כי תוספי ויטמינים צריך לקחת רק במקרים של חוסרים קשים, במקרי מחלה או כשמדובר בילדים או בקשישים, שתזונתם מעטה ואינה מספקת.

כשמדובר באוכלוסיה הבריאה, ההנחה היא שאנשים מקבלים את כל הנחוץ להם באמצעות התזונה. לכן בניגוד למתקפת הפרסום, אף רופא בר-דעת לא ימליץ באופן גורף על נטילת ויטמינים כלשהם. הם יודעים היטב שלעיתים כל המוסיף – גורע.

ולסיום – שני טיפים לצריכת ויטמינים במזון

  • ויטמינים רבים נהרסים כשהם מוצאים מהמקור הטבעי שלהם. לאחר שסחטנו לימון, למשל, הויטמין C שבו ישמר לזמן מועט במיץ, אך לאחר מספר דקות, כמותו במיץ תפחת.
  • הויטמינים המסיסים בשומן נהרסים בהרתחה ובבישול. מסיבה זו לא כדאי לבשל מרק ירקות, יתר על המידה, או להמיס את פורמולת המזון של התינוקות במים רותחים.

4 תגובות »

השאר את תגובתך!

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.