דיקור סיני לבעיות פוריות
24 בדצמבר 2012 – 22:16 | אין תגובות

מדי שנה יותר ויותר אנשים, זוגות נשואים, סובלים מבעיות פוריות. לעיתים המדובר בבעיות רפואיות של הגבר ולעיתים בבעיות של האישה. ישנם אף מקרים ששני בני הזוג צריכים לעבור טיפולי פוריות. האם ידעת כי דיקור סיני …

קרא עוד »
בריאות

תרופות

דיאטה ותזונה

טיפולים

מחלות ותסמונות

ראשי » איכות חיים, דיאטה ותזונה

מלחמות המינרלים – על ספיגה של מינרלים בגוף

פורסם על ידי eitan ב 26 ביולי 2010 – 8:38אין תגובות

מינרלים הם אבני בניין החיוניים לתפקוד התקין של גופנו. הם בונים את השלד, השרירים ואחראים גם למנגנון חילוף החומרים בגוף, אך לעתים קרובות אנו נתקלים בקשיים עקב הספגותם בגוף. מה מפריע למינרלים להספג? קראו בכתבה.

בניגוד לויטמינים שהם יסודות אורגניים – המינרלים הם חומרים כימיים אנאורגאניים (אינם מכילים פחמן) הנמצאים במעטפת כדור-הארץ. מן הקרקע הם מגיעים לצמחים, לבעלי החיים ולבני האדם ומאפשרים את כל תהליכי החיים ביקום.

בגוף האנושי משמשים המינרלים כאבני בניין לרקמות השונות (סידן, למשל, אבן הבניין העיקרית של השלד) הם מעורבים בתהליכי חילוף החומרים,  בתפקוד הורמונים ואנזימים, ביצירת גירויים עצביים, בייצור כדוריות הדם, בסיוע לשמירה על בריאות הגוף, מאזן החומציות ומאזן המלחים בדם ועוד.

נוהגים לחלק את המינרלים לשתי קבוצות:

1) מקרו-מינרלים – קבוצה האחראית לכמעט 4% ממשקל הגוף וכוללת סידן, זרחן, מגנזיום, אשלגן, נתרן, גופרית וכלור.

2) מיקרו-מינרלים – נקראים גם מינרלי קורט בשל הרמות הנמוכות שלהם: כ-0.01 אחוז ממשקל הגוף. הקבוצה כוללת ברזל, אבץ, סלניום, מנגן, נחושת, פלואור, יוד, מולבידן וכרום. למרות כמויותיהם הקטנות, חשיבותם לבריאותנו ולחיינו אינה פחותה מזו של הקבוצה הראשונה.

בלי המינרלים איננו יכולים לחיות, פשוטו כמשמעו, והעובדה שהמקור היחידי לאספקתם הוא המזון מחייבת אותנו לדאוג לנוכחות מספקת שלהם בגוף.

האורגניזם שלנו דואג בדרך כלל לרמה קבועה פחות או יותר של מינרלים ולוויסות ואיזון רמות המינרלים. ספיגתם לדם מדופן המעי נעשית בצורה בררנית והכמויות העודפות (תחום צר של כ-20-30 גרם ליום למבוגר) מופרשות ממערכות ההפרשה.

עם זאת, בתקופתנו עתירת המזון המתועש, קורה לא פעם שאיננו מקבלים את הכמות המינרלים המספקת ונאלצים לקחת תוספי תזונה.

תחרות וקרבות – מי יצליח להיספג ומי יגורש מהזירה?

מינרלים בגוףגם צריכה עודפת של מינרלים מסוימים עלולה להיות בעייתית. ידוע, למשל, שצריכת יתר של סידן עלולה להוביל אל אבנים בכליות ושצריכת יתר של נתרן גורמת לעלייה בלחץ הדם הסיסטולי, אך גם שתוספת של אשלגן ממתנת את התופעה.

דוגמה אחרונה זו מאפיינת למדי את עולם המינרלים, שכן לא רק כמות המינרלים במזון קובעת את רמתם בגוף אלא גם רמת הספיגה שלהם (יחד עם תכתיבי הגנטיקה) מושפעת גם מהרמה היחסית במזון של יסודות מתחרים:  מינרלים, ויטמינים ורכיבים אחרים.

בין צמדי מינרלים מתקיימת לא פעם מערכת יחסים קרבית ותחרותית, כאשר התחרות נסובה סביב קדימות בקישור ובספיגה למערכת הדם.

היא מתבצעת בעיקר בקרומים הפנימיים של המעי הדק, שממנו נספג המזון למערכת הדם, ובעיקר באתרים מסוימים במעי, שמספר מינרלים נוטים לזהותם כאתרים מועדפים לספיגה ולכן הם משמשים כאתרי קרבות.

אם באותה ארוחה נצרכים גם מינרלים או ויטמינים ורכיבים נוספים, אזי מתרחשת תחרות קשה על הספיגה באותם קטעים.

התחרות וספיגה עלולה להימשך גם בשלבי מטבוליזם מאוחרים יותר: בתאים אחרים או בקשירה לאנזימים שונים שהמינרלים חיוניים לתפקודם.

תחרויות אלה עלולות לשבש פעילות אנזימטית, לגרום לרעילות כתוצאה מעודפים או להביא למצבי חסר, שכן עודף ברמתו של מינרל אחד פירושו לא פעם חוסר באחר.

כך למשל, בנוגע לסידן וזרחן – צמד זה הוא בעל פוטנציאל מיוחד לסכסוך ולכן חשוב במיוחד לשמור על מאזן אימה הולם ביניהם (יחס של 60-40 לטובת הסידן), מפני שעודף בצריכת זרחן גורם לבריחת סידן מסוכנת.

הפרעות לספיגה – מה לא כדאי לאכול עם מה?

  • סידן: הסידן חיוני לבניית מערכת העצם והשיניים, אך גם למנגנוני קרישת דם, מערכת הלב, השרירים, העיכול ומעורב באינספור תהליכים כימיים וביולוגיים כמו מניעת אוסטיאופורוזיס, אולם רק 30% מהסידן שאנו צורכים במזון נספג למערכת הדם ורובו מופנה לעצמות.  מהם היסודות המפריעים לספיגת סידן?
  1. צריכת יתר של חלבונים באותה ארוחה ובכלל
  2. מחסור בויטמין D (בעיקר בקרב מי שאינו נחשף די לשמש)
  3. קפאין ותאין עם הארוחה (ובכלל בכמות מופרזת)
  4. עודפי זרחן כתוצאה, למשל, משתיית משקאות מתועשים המכילים ממתיקים מלאכותיים וממזון מעובד.
  • ברזל: זהו יסוד הקורט החשוב ביותר. הוא מייצר את ההמוגלובין בדם ואת המוגלובין בשרירים המספקים חמצן לתאים. הברזל גם ממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים של החלבון ומחסור בברזל עשוי לגרום אנמיה.
  1. מוצרי חלב מפריעים לספיגת ברזל ולכן יש לצרוך מוצרי חלב בנפרד מסעודות עתירות ברזל
  2. חומצה אוקסלית, במזונות כגון שקדים, תרד, סלק, קשיו וכרוב.
  3. סובין חיטה
  4. קפאין ותאין עם הארוחה (ובכלל בכמות מופרזת)
  5. סיבים תזונתיים
  • מגנזיום: רמה גבוהה של סידן באותה ארוחה וגם סיבים תזונתיים עלולים לשבש ספיגתו של המגנזיום בגוף.

ומה עשוי דווקא לעזור?

באשר לברזל – חומציות בקיבה תורמת לספיגה של ברזל ולכן תוספת של ויטמין C, אם בשתיית מיץ תפוזים או באכילת ירקות עתירי ברזל,  רצויה מאוד.

כמו כן, מומלץ להפחית באכילת סוכר לבן, שבין יתר 'מעלותיו' נמצא שהוא פוגע במאזן הסידן והזרחן הרצוי לגוף ופוגע בספיגת הסידן. תוספת מגנזיום תסייע לספיגת הסידן.

השאר את תגובתך!

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.