דיקור סיני לבעיות פוריות
24 בדצמבר 2012 – 22:16 | אין תגובות

מדי שנה יותר ויותר אנשים, זוגות נשואים, סובלים מבעיות פוריות. לעיתים המדובר בבעיות רפואיות של הגבר ולעיתים בבעיות של האישה. ישנם אף מקרים ששני בני הזוג צריכים לעבור טיפולי פוריות. האם ידעת כי דיקור סיני …

קרא עוד »
בריאות

תרופות

דיאטה ותזונה

טיפולים

מחלות ותסמונות

ראשי » דיאטה ותזונה

דיאטה בריאה – תזונה נכונה לבריאות ואריכות ימים

פורסם על ידי eitan ב 24 בפברואר 2009 – 14:5811 תגובות

המילה "תזונה" מרמזת על כך, שצריכת מזון – כלומר אכילה – מזינה את הגוף ומתחזקת אותו. תכולת המזון שאנו מכניסים לגופינו, תבנה את הגוף, תאפשר חיים בריאים או חולשה וחולי. כל דיאטה שנבחר צריכה להיות מאוזנת ובריאה.

כאשר אנו חושבים על תזונה נכונה לגוף, ישנם מרכיבים רבים שיש לקחת בחשבון. במאמר זה נסקור בקצרה את מרכיביה של תזונה נכונה, כמו גם טיפים לתזונה נכונה ולתזונה לצורך הרזיה.

תזונה נכונה ואבות המזון

כדי לספק לגופינו תזונה נכונה ובריאה, יש לצרוך את אבני הבניין שהגוף משתמש בהן כדי לתחזק את עצמו.

הנה פירוט קצר בנוגע לעיקרי אבות המזון אותם הכרחי לצרוך, ומאילו מזונות ניתן לצרוך אותן במידה ובאופן בריא:

חלבונים – חלבונים מאפשרים לגוף בנייה של איברים ורקמות, ופיתוח של שרירים. חלבונים הם אבני הבניין של איברי הגוף. צריכת חלבונים צריכה להוות כ 20% מצריכת הקלוריות היומית בתזונה מאוזנת.
חלבונים ניתן לצרוך על ידי אכילת ביצים (מומלץ לצרוך עד ארבע ביצים בשבוע), חלב ומוצריו, בשר ודגים.

פחמימות – פחמימות הינן המקור הראשי לאנרגיה בגופינו, והן מאפשרות לגופינו את האנרגיה הנחוצה לו לפעילות מטאבולית תקינה, וכן לתנועה, חימום, וגדילה. מרכיב הפחמימות בתזונה צריך להוות כ 50% מהצריכה הקלורית היומית שלנו. כמות לא מספקת של צריכת פחמימות תגרור מצב שבו הגוף מייצר אנרגיה תוך פירוק החלבונים המרכיבים את השריר.

כמו כן, צריכה לא מספקת של פחמימות עשויה לגרור תחושת עייפות וחוסר מרץ. הפחמימות נחלקות לשני סוגים – פחמימות פשוטות, כמו סוכר, אותן הגוף מעכל במהירות ומנצל באופן חלקי, ופחמימות מורכבות, כמו תפוח אדמה, פסטה ולחם, אותן הגוף מפרק בתהליך העיכול באופן הדרגתי ומנצל באופן יעיל יותר. פחמימות מורכבות ניתן לספק לגוף על ידי אכילת אורז מלא, חיטה מלאה, תפוח אדמה, ועוד.

שומנים – שומנים מאפשרים ספיגה של ויטמינים בגוף, וכן מייצרים שיכבת הגנה מסביב לאיברי הגוף. בצריכת שומנים חשוב מאד לא להגזים, שכן יתר של שומנים בגוף עלול לפגוע בזרימת הדם ולייצר מסת גוף שאינה הכרחית. מומלץ לצרוך שומנים מן הצומח, מכיוון ששומנים מן הצומח אינם מכילים שומן רווי, או שומן טראנס, ולא כולסטרול. אולם חשוב לצרוך שומנים מהצומח שאינם מוקשים, כלומר, שבטמפרטורת החדר הם נוזליים.
מקור טוב לצריכת שומן תהיה שמן זית, שמן קנולה, ושמנים צמחיים נוזליים אחרים. כמו כן, ניתן לצרוך שומנים מאכילת אבוקדו או אגוזים.

ויטמינים ומינרלים – אלה הם רכיבי תזונה שדרושים לגוף לצורך פעולות פיזיולוגיות שונות. חלק מרכיבי תזונה אלה הגוף אינו יודע לייצר בעצמו ולכן יש חשיבות גדולה למודעות לרכיבי תזונה אלה ולהספקה שוטפת שלהם, בין אם דרך תזונה, ובין אם דרך צריכת תוספי מזון.

טיפים לתזונה בריאה שתאפשר דיאטה

שתו הרבה מים – מים הם הכרחיים לתפקוד יעיל של הגוף, והם מספקים תחושת שובע. יש אינספור יתרונות לצריכה מספקת של מים, וכמעט בלתי אפשרי לצרוך יותר מדי מים. מומלץ לשתות לפחות ארבע כוסות מים ביום, וחשוב לא להמתיק אותם. כל שתייה שאינה רק מים (משקאות ממותקים, קפה, תה וכו'), אינה נספרת בחישוב כמות המים הנצרכת יומית.

הימנעו מ"קלוריות ריקות"
– צריכת קלוריות ריקות הינה מונח המתאר אכילת מזונות שמייצרים שומן בגוף אולם אין הן מכילות אבות מזון. למשל, ממתקים המכילים כמות גבוהה של סוכר נחשבים "קלוריות ריקות". צריכת מאכלים כאלה אינה מסייעת לגוף ואינה מספקת לו אנרגיה או חומרי בניין, ולכן מומלץ לוותר עליהן.

גוונו – מומלץ להרכיב את התפריט היומי ממספר רב של סוגי מזון, ירקות, פירות, פחמימות, חלבונים מסוגים שונים ועוד. לכל סוג מזון יתרונות משלו, לכן מומלץ לצרוך קשת רחבה של מאכלים בריאים. למשל, נהוג לומר כי צריכת הירקות היומית כדאי שתכיל חמישה סוגים שונים של ירקות.

פעילות גופנית – בעוד פעילות גופנית אינה מרכיב תזונתי, הפעילות הגופנית חשובה מאד לאופן צריכת הקלוריות הנצברות בגוף כתוצאה מאכילה. פעילות גופנית מזרזת את חילוף החומרים בגוף, מפנה חלק מהאנרגיה המתקבלת ממזון לצרכי תנועה, מרחיבה את טווח היכולות הפיסיות של הגוף, ועוד.

לא רק שיעור פעילות אירובית היא פעילות גופנית. גם טיול קצר בחוץ, עליה במדרגות או אפילו ניקיון הבית עשוי לסייע בהפעלת הגוף. עם זאת, חשוב לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע ומספק, ולא רק באופן אקראי ולא מוסדר.

11 תגובות »

השאר את תגובתך!

הינך חייב להיות מחובר על מנת שתוכל להגיב.