ראשי » חומצה פולית בהריון

חומצה פולית בהריון


חומצה פולית היא תוסף מזון מקבוצת ויטמין B, מסיס במים, תוצרת אדם. החומצה מוכרת בטבע כפולאט.

במהלך המאה האחרונה הפכה החומצה הפולית לפופלארית מאוד בתעשיית המזון. באופן עקבי הוסיפו יצרני המזון את החומצה הפולית לתוך תהליך הייצור.

כיום החומצה הפולית מופיעה במוצרי יסוד כמו קמח, לחם, פסטה ומוצרי מאפה.

בטבע ניתן למצוא ריכוזים טבעיים גבוהים של חומצה פולית בירקות מרובים בעלים כמו תרד ברוקולי וחסה, בפירות כמו בננה, מלון ולימון, בקטניות, בבשר ובשמרים.

מאחר וכושר הספיגה של החומצה הפולית המסונתזת היא גבוהה בהרבה מזו הנמצאת בטבע היא אחת הסיבות לכך שהחומצה הפולית נהנית מפופולאריות גבוהה בעולם הרפואי והצרכני.

רבות דובר על השילוב של הריון וחומצה פולית. נדמה כי אין היום אישה בישראל שאיננה מכירה ויודעת את חובתה לצרוך חומצה פולית ברמה יומית.

נמצא כי החומצה הפולית יכולה למנוע מומים בעובר בתהליכי התפתחות המוח והתפתחות עמוד השידרה.

גוף האישה זקוק לחומצה הפולית כדי לייצר תאי דם אדומים ולמנוע אנמיה של הדם.

צריכת חומצה פולית במינונים נכונים היא הכרחית להתפתחות תקינה של התאים ממנו יתפתח העובר והשלייה.

מחקרים מראים כי צריכה במינון תקין של חומצה פולית לפחות חודש אחד לפני הכניסה להריון מוריד בשיעור של 50-70% את הסיכוי לפגמים בתעלה העצבית של עמוד השידרה והמוח.

כמו כן משייכים לחומצה הפולית סגולות מרפא בתפקודי הלב וכן במניעת מוטציות במבנה התאי שעלולים להתפתח למחלות סרטניות.

מהו המינון הנכון של חומצה פולית?

על אישה בריאה, גם אין היא מנסה להיכנס להריון, לצרוך בממוצע בין 400-800 מק"ג במשך כל יום גם לאחר לידה.

כך גם אם נכנסה להריון יכול להיות רגועה לגבי התצורכת היומית לה דרוש העובר. גם לאישה מניקה מומלץ להמשיך לצרוך כמות דומה ברמה יומית.

מינונים אלו משתנים מאישה לאישה. ישנן נשים הנמצאות בדרגת סיכון גבוהה שתתתבקשנה לצרוך מינון גבוה יותר שיכול להגיע ל- 4000 מק"ג ברמה יומית.

ישנם רופאים הנוהגים להמליץ על צריכה של חומצה פולית בשילוב עם ויטמין נוסף מאותה קבוצת ויטמינים לקבלת תוצאות טובות יותר.

החומצה הפולית הכרחית בשלב התפתחות העובר שכן היא נדבך הכרחי בתהליך יצירת ה- DNA ובתהליכים נוספים.

טיפ: החומצה הפולית נמכרת בבתי המרקחת ובחנויות הפארם כמוצר מדף. שימו לב לקרוא את המינון של כדור בודד. המינון צריך להיות 40 מ"ג או 400 מיקרוגם.

האם ניתן להגיע למינון היומי הדורש של חומצה פולית באמצעות אוכל?

גוף האדם אינו יודע לצרוך את הפולאט הנמצא בטבע באותה יעילות כפי שיודע לצרוך את הפולאט המיוצר ידי אדם.

אין כיום מספיק מחקרים שיכולים להעיד על כך שצריכה של אוכל המכיל את הויטמין יעיל באותה מידה כמו צריכת הויטמין עצמו.

מה גם שדרך המזון לא תמיד אנו מקבלים את אותה רמה רצויה ונדרשת.

המחקרים גם מראים כי נשים אינן מגיעות לרמות המינון הנדרשות של חומצה פולית דרך המזון בלבד ולכן חשוב ביותר להקפיד ולצרוך באופן עצמאי.

תופעות לוואי חומצה פולית

ככלל, צריכת חומצה פולית היא בטוחה ומומלצת לכלל האוכלוסיה כל עוד היא נעשית במינון הנכון.

חריגה מהמינון התקין של 40 מ"ג יומי יכול לגרום לתפועות הבאות: כאבי בטן, שלשולים, פריחה בעור, בחילות, הקאות ועוד.

ישנם חוקרים שגורסים שחריגה בצריכת הויטמין יכולה לגרום לתופעות של התקפי לב או להתפתחות תאים סרטניים.חומצה פולית בהריון - כל מה שצריך לדעת

לקריאה נוספת בנושא הריון ליחצו: שימור דם טבורי סקירת מערכות תסמונות נדירות