ראשי » דיאטת אטקינס

דיאטת אטקינס


מוצאה של דיאטת אטקינס הוא בארצות הברית והיא קרויה על שם ד"ר רוברט אטקינס שפיתח אותה. לטענת אטקינס, לא השומנים המצויים במזון הם גורם ההשמנה העיקרי אלא דווקא הפחמימות.

לפי תפיסת הדוגלים בשיטת דיאטה זו, לאורך שנות התפתחותו לא ניזון האדם כלל מפחמימות, שהפכו לחלק מרכזי בתפריט האנושי רק לאחר התפתחות החקלאות.

גוף האדם עדיין לא הסתגל לפירוק הפחמימות והן מהוות את הסיבה האמיתית להשמנה כיום.

הדעות באשר ליעילותה של דיאטת אטקינס חלוקות. כמות השומנים הנצרכת בכל יום במסגרת הדיאטה היא כפולה מכמות השומנים היומית המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי ורופאים ומדענים רבים מטילים ספק ביעילותה.

הרכב התפריט היומי של הדיאטה

דיאטת אטקינסהתפריט בדיאטת אטקינס איננו מכיל כמעט כל פחמימות. בשבועיים הראשונים של דיאטת אטקינס מותר לצרוך כ-20 גרם פחמימות ליום, שמקורן ב-250 גרם סלט או 170 גרם סלט בתוספת 80 גרם ירקות ירוקים, כדוגמת: אספרגוס, ברוקולי ותרד.

לחם, פירות, ירקות עמילניים, פסטה, זרעים, מוצרי חלב או אלכוהול אסורים לאכילה במסגרת הדיאטה.

הקפאין, המגביר את הצורך בפחמימות, גם הוא אסור, כאשר במקביל יש להקפיד על  שתיית שמונה כוסות מים לפחות במהלך כל יום.

מומלץ ביותר ליטול תוספי תזונה הכוללים מולטי ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן, אך הגבלה הקיימת בשבועיים הראשונים לדיאטה היא שאסור לאכול מזונות המכילים חלבונים עם פחמימות, כדוגמת: זרעים, אגוזים או קטניות.

חשוב לציין כי המלצות אלה אינן מקובלות על מרבית התזונאים.

שיטה יעילה לירידה משקל או סכנה בריאותית?

לטענתו של אטקינס, אנשים סובלים מעודף משקל בשל כמויות גדולות של גלוקוז המצטברות בגופם כתוצאה מתפריט עתיר פחמימות.

מזונות עתירי פחמימות מעוררים את ייצור האינסולין, הגורם לצריכה מוגברת של אנרגיה בצורת גלוקוז, שהופך מאוחר יותר לשומן.

כאשר כמות הגלוקוז בדם נמוכה, מתחילים התאים בגוף להשתמש במאגרי השומן וכתוצאה מכך חלה ירידה הדרגתית במשקל.

לטענת התומכים בדיאטת אטקינס, שיטה זו מבטיחה ירידה יחסית מהירה במשקל, כאשר בניגוד לדיאטות אחרות ניתן ליהנות ממגוון גדול יחסית של מוצרי מזון.

בנוסף לכך, במחקרים שנעשו בשנים האחרונות נמצא כי אנשים שנקטו בדיאטת אטקינס ירדו במשקלם בשלבי הדיאטה הראשונים פי שניים יותר מאנשים שנקטו בשיטת הדיאטה המסורתית, דלת השומנים.

עם זאת, לאורך זמן הבדלים אלה בין קבוצות הדיאטה היטשטשו.

למרות כל היתרונות הגלומים לכאורה בדיאטה מסוג זה, קיימות אזהרות בריאות חמורות כתוצאה ממעקב אינטנסיבי אחר שיטת הרזיה זו.

לטענת המתנגדים לדיאטת אטקינס שיטה זו מנוגדת לכל המלצות התזונה המקובלות והמוכחות ומדובר בשיטת דיאטה מסוכנת.

דיאטת אטקינס, הכוללת משטר תזונתי לא שגרתי וקפדני מאוד, עלולה לגרום לבעיות בריאותיות קשות ביותר, כדוגמת: אבנים בכיס המרה, אי ספיקת כליות ואף מחלות לב.

בנוסף לכך, הצטברות של כמויות עודפות של שומנים במחזור הדם עלולה לגרום למחלות כלי דם ובמקרים קיצוניים גם למוות.

לפי ההמלצות המקובלות, דיאטה נכונה צריכה להיות עתירה בפחמימות מורכבות ודלה בשומנים, בכמות שאיננה עולה על 30 אחוזים מצריכת הקלוריות היומית.