ראשי » תזונה בהריון

תזונה בהריון


תזונה נכונה היא חשובה ביותר לכל אחד מאיתנו אך בתקופת ההריון היא חשובה אף יותר, שכן לתזונה נכונה בתקופת ההריון ישנה השפעה ישירה הן על התפתחותו התקינה של העובר והן על בריאותה של האם.

מסיבות אלה, עולות שאלות רבות בנושא תזונת נשים בתקופת הריון, כדוגמת: מהי העלייה המומלצת במשקל? מהם המזונות שמומלץ לאכול? האם מותר לשמור על דיאטה בתקופת ההיריון? ושאלות רבות נוספות.

ישנן לא מעט נשים המנצלות את התעגלות גופן בתקופת ההריון ואת הציפייה לצאצא כדי לאכול כמויות מזון גדולות ולא מאוזנות, חלקן ובעיקר אלה שכבר ילדו בעבר עלולות לסיים את ההריון עם 10 עד 20 קילוגרמים עודפים.

לרוב, תוספת המשקל הממוצעת והמומלצת בתקופת ההריון היא של כ-12 עד 13 קילוגרם שרק חלקם הקטן הוא באמת שומן; שכן, לדוגמה, רק משקלו של העובר לפני הלידה הוא בממוצע כ-3.5 קילוגרם, השלייה שוקלת בערך כ-650 גרם וישנם גורמים נוספים לעליה במשקל שאינם קשורים בשומן ונעלמים לאחר הלידה.

ישנן מספר דרכים כדי לעלות במשקל בצורה מבוקרת בתקופת ההיריון וגם להקפיד על תפריט עשיר ובריא:

•    המיתוס הנפוץ לפיו האישה ההרה צריכה לאכול בשביל שניים איננו נכון. התוספת היומית של קלוריות המומלצת בזמן הריון משתנה ביחס ישיר לשלב ההריון.

במהלך השליש הראשון והשני של ההיריון מומלץ להוסיף כ-150 קלוריות ביום, ובשלב השליש והאחרון אין להוסיף יותר מ-350 קלוריות ביום. את תוספת הקלוריות מומלץ לחלק לאורך היום ולהגדיל מעט את הארוחות הרגילות.

קיראו בהרחבה על: הרזיה ללא דיאטה

•    תפריט הארוחות בתקופת ההריון צריך להיות בריא ולהכיל חלבונים, סידן, ויטמינים ומינרלים. מומלץ מאוד להפחית את כמות הממתקים, ממתיקים מלאכותיים, מזונות המכילים כמויות גדולות של סוכר ומזונות מטוגנים ועתירי שומן.

הקפדה על צריכת סוכר מאוזנת מונעת תנודות ברמת הורמון האינסולין בדמה של האם וגם בדמו של העובר ומשפיעה על בריאותם. יש להרבות באכילת מוצרי חלב דלי שומן, ירקות ופירות טריים, לחם ופסטות מקמח מלא, בשר רזה ודגים.

•    בתקופת ההיריון אסור לעשות דיאטה או להגיע למצב של רעב. דיאטות שונות להפחתה במשקל עלולות לגרום להיווצרותם של חומרי פירוק שונים בגוף. חומרים אלה עלולים לגרום להרעלה של העובר ולהתפתחות של מומים מולדים שונים או פגמים מאוחרים בהתפתחות.

•    מומלץ להפחית את צריכת הקפה בשל השפעת הקפאין על העובר, שכן הוא עובר דרך השלייה ומגיע אל דמו של העובר. המערכת האנזימטית המשמשת לפירוק הקפאין אינה מפותחת דיה אצל העובר, מסיבה זו עלול הקפאין לגרום לעלייה בקצב הלב, עליית לחץ דם והאצת קצב המטבוליזם של העובר ולשריפת אנרגיה מיותרת. הגזמה בשתיית קפה בייחוד בשלבי ההריון האחרונים, עלולה להשפיע על גודלו של העובר ועל משקלו הנמוך.

•    ישנם לא מעט סוגי מזון שונים שהם חלק מתפריט בריא בכלל ומומלצים ביותר בתקופת ההיריון: עדשים שהם עשירים בברזל ובחומצה פולית; ברוקולי העשיר בסידן ומכיל אף מעט חומצת שומן אומגה 3; התרד העשיר בברזל ובסידן; הסרדינים המשומרים עם העצמות שהם מקור מעולה לסידן ולחומצות שומן אומגה 3; פלפל אדום העשיר בוויטמין C וסוגי מזון נוספים ורבים אחרים מהטבע.

קיראו בהרחבה על: תוספי תזונה