ראשי » דיאטת הזון

דיאטת הזון


דיאטת הזון פותחה על ידי פרופסור בארי סירס, ביו-כימאי במקצועו, בשנת 1995 במטרה לאפשר איזון נכון של הבריאות וירידה מתונה במשקל.

שמה של דיאטה זאת הוא למעשה קיצור של המשפט Enter The Zone המעיד על מטרתה, שהיא ירידה במשקל ובאותה מידה שיפור אורחות החיים וההרגשה הכללית.

דיאטה זו מבוססת על אימוץ הרגלי אכילה נכונים יותר, שהם פתח כניסה לאזור חדש (Zone), שכולו בריאות פיזית, שקט נפשי ואיזון הורמונאלי.

באופן מעשי, כוללת דיאטת הזון צריכה מבוקרת של שומנים טובים, חלבונים מומלצים ופחמימות, ותכליתה היא שיפור המטבוליזם. מאז המצאתה היא נחלה הצלחה גדולה וסחפה אחריה את הציבור הרחב וגם מפורסמים רבים, שאימצו אותה כדרך חיים.

לדעת קצת יותר על ה-ZONE

מטרתה של דיאטת הזון היא, כאמור, לאפשר ירידה מתונה ובריאה במשקל באמצעות איזון רמות האינסולין בגופנו ושיפור המטבוליזם.

בהתאם לכך, תפריט הדיאטה מבוסס על צריכה קפדנית ומדויקת של מרכיבים בסיסיים וחשובים בפירמידת המזון שלנו. כל אחת ממנות המזון בתפריט הדיאטה צריכה להכיל יחס מדויק של כ-40 אחוזים פחמימות טובות, כ-30 אחוזים חלבונים וכ-30 אחוזים שומנים.

כמו כן, צריכה דיאטת הזון לכלול גם מרכיבים חשובים אחרים, כדוגמת: ויטמינים, מינראלים, סיבים תזונתיים ומרכיבים נוספים החשובים לבריאות גוף האדם.

בכל אחת מהארוחות חשוב ביותר להקפיד על צריכת אבות מזון נחוצים, הימנעות מסוכרים וויתור על מרכיבים מזיקים אחרים כמו ממתיקים מלאכותיים.

בתחילת כל ארוחה יש לאכול חלבונים ממקורות דלי קלוריות ודלי שומן, כדוגמת: בשר הודו, עוף ללא עור ומוצרי חלב דלי שומן. יש להימנע מאכילת בשר בקר וחלמונים של ביצה.

לאחר מכן, חשוב לאכול מוצרי מזון, המכילים פחמימות מורכבות, כדוגמת: פירות, ירקות ודגנים. חשוב להימנע מאכילת לחם, מאפים או אפילו פסטה.

לבסוף, אסור לפסוח על מוצרי מזון כמו שמן זית, אבוקדו, דגים העשירים בשומנים בלתי רווים, אומגה 3 ועוד יסודות החשובים למערכת החיסון ולבריאות הכללית שלנו.

נדגיש כי במסגרתה של הדיאטה יש להימנע לחלוטין מצריכת מזון המכיל חומצות שומן, שומן רווי ושומן טראנס.

קיראו על: הרזיה ללא דיאטה

מבחינת תדירות ארוחות, דיאטת הזון מורכבת מחמש עד שש ארוחות קטנות יחסית, שמטרתן למנוע מראש תחושה של רעב ולחילופין לעודד תחושת שובע ולהרגיל את הגוף אליה. את ארוחת הבוקר יש לאכול כשעה בדיוק לאחר שנת הלילה ואת ארוחת הערב כחצי שעה לפני ששוכבים לישון.

יתרונות וחסרונות בשיטת הזון

לדיאטת הזון ישנם כמה יתרונות משמעותיים. ההפחתה הניכרת בכמות הפחמימות בצריכה היומית, מפחיתה את הפרשת האינסולין ומונעת תחושה של רעב.

צריכה של מוצרי מזון העשירים באומגה 3 שומרת על תפקודי הלב וכלי הדם, ואכילת כמות גדולה של פירות וירקות מספקת לגוף ויטמינים, מינראלים וסיבים תזונתיים ממקורות טבעיים, החשובים מאוד לבריאותו ולתפקודו התקין.

לדיאטת הזון ישנם גם כמה חסרונות. היא איננה מתאימה לנשים בזמן הריון, נשים מיניקות, ילדים ואנשים עם בעיות בתפקודי הכליות בשל הכמות הגדולה יחסית של החלבונים.

צריכה מוגזמת של פירות עלולה להעלות את כמות הסוכר בדם מעבר לדרוש. ולבסוף, דיאטת הזון דורשת השקעת מאמץ, הקפדה רבה על כמויות ותכנון מדוקדק של התפריט, ולא כל אחד יכול לעמוד במשימות אלה.

ולבסוף, נציין כי המדובר על דיאטת ארוכת טווח שאינה נחשבת לדיאטה מהירה. מצד אחד זהו יתרון בכך שהעושה שימוש בשיטה זאת מסגל לעצמו אורח חיים בריא יותר ומצד שני, מי שרוצה לרזות ומהר, רצוי שיחפש פתרונות אחרים.

קיראו מידע נוסף בנושאים קרובים: